Pages

Friday, March 20, 2015

Yusouf selalu buat ibu sentap

Sekarang ni musim panas sgt.. Ninie pun tak tahan.. Duk dalam opis sedapla.. ada ekon. Kalau kat luar.. terik mentari. Tapi boleh lagik jalan kaki g kuantan parade :-p hahahaha.. mmg dasar kuat berjalan!
sedih.. dah la demam, ibu tak faham plak dia cakap apa..

Musim panas ni jugak la anak-anak Ninie dilanda selsema, demam batuk. Mula-mula Yusouf.. commei ibu yang sorg ni mmg sensetif, bila habuk banyak je pun dia dah selsema. Punca utama, kawasan rumah Ninie ni mmg asap  banyak.. hutan terbakar... "ter" ke sengaja bakar pun tak tahu la.. Kalau balik je rumah, terus masuk rumah, tutup semua tingkap yang ada, tak bg asap masuk.

Sampai tahap dia batuk teruk, kena g nebulizer 3hari berturut². Penat ulang-alik tak kisah la kami ni.. dah tanggungjawap, tapi kesian tgk dia bila asthma dia menjelma. Nak tidur pun pun susah.. nak main apa tah lagik. Hidung meleleh je. 

Yang lagi ngeri, bila dia demam.. boleh sentap jantung ibu. Kebetulan malam tu, Apak tak ada kat rumah. Kul 12.30am.. nasibla ibu belum tidur, tgk rancangan Go Shop! (tok suh beli magic saw...) ada ke memalam tok tel. dia suh telefon Go Shop tengah² malam.. ni pun ibu sentap jugak.. ingatkan tok telefon ada hal emergency ke apa kan.. dah la suara dia garau² macam tak sihat.. sekali suh bukak channel Go Shop.. aduhai mak... gelak terbahak²... lepas sentap sekejap. 

Lepas dah abis cakap ngan mak.. tgk badan Yusouf menggigil. Siang tu mmg dia dah demam.. dalam 2hari jugak.. tapi x tinggi suhu dia.. dalam 38cc. On off demam.. Tetiba malam tu.. panas amat badan dia.. ambik jangkasuhu.. 40.5cc. Ya Allah.. sentap terus.. Mujur Saffiya Zulaikha.. tidur.. Terus ambik ubat dalam peti ais.. jenis subb.. masuk kot bontot. Bayangkan la kan.. ibu ni bila sentap.. nak bukak ubat subb tu pun tangan gigil.. boleh salah teknik bukak.. hancur satu ubat.. aduhai.. padahal senang je kot nak bukak ubat tu.. g tu ibu kan.. kalau bab anak-anak ni.. 
dah sihat.. cari kerja nak buat
Terus bukak baju dia.. ambik napkin basah.. selimut ngan napkin basah sepanjang malam.. Saffiya pun tetiba bangun.. sbb Yusouf nangis... tetiba Yusouf muntah... tersedak.. lepas tarik nafas bertenang.. setelkan Yusouf dulu.. Alhamdulillah... terkawal keadaan... Lepas sejam.. suhu badan dia turun... Tapi bukan boleh tidur kan.. risau .. duk renung anak-anak masa tidur.. boleh berlinang air mata. Ibu mmg g tu.. sekali sekala.. dia ratu air mata.. 

Sekarang ni anak-anak masih selsema.. ibu pun sama.. dia main pas-pas bantton.. sorg baik.. sorg selsema.. pas ke ibu.. ibu bg ke apak.. apak pas balik kat semua... g tu la.. Alhamdulillah.. syukur nikmat kesihatan yg Allah bg.. 
waktu siang.. dia aktif

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails