Pages

Monday, October 14, 2013

Zulaikha kali pertama potong rambut di saloon

Minggu lepas, masa balik Balok, mak saudara Ninie ajak pergi potong rambut kat saloon. Ninie mmg dah set dalam kepala, rambut Zulaikha pun nak potong sekali. Selalunya Ninie potong sendiri je rambut dia. Masa dia dlm bilik air, basahkan rambut, suruh dia duduk atas kerusi, pastu potong. Mujur jugak la rambut dia jenis ikal, kalau senget pun tak nampak sangat.. hehehe
muka nak terjun dari kerusi
 Sampai saloon, ibu dulu yang potong rambut, jadinya dia duk perhati, pastu ibu ckp ngan dia, tak sakit pun potong rambut.. dia tgk je... diam.. Masa sesi ibu memotong rambut, dia bertiga, Zulaikha, Hannan & Marissa, kejenye melasak!... rasanya tokey kedai pun seriau tgk budak ni duk kulu-kilir dalam kedai.. hahaha... 

Tiba giliran budak-budak potong rambut, Zulaikha dah mula nak nangis, tapi Ninie tangkap je dia buh atas kerusi. Bila dah kena balut ngan kain ni dia diam kejap.. yang jadikan dia lagik diam, bila dia tengok Marissa langsung tak nangis.. ngan muka gembira potong rambut.. apa taknya, ni kali ke-2 Marissa potong rambut. Lega ibu, sbb geng dia telah berjaya mempengaruhi dia utk potong rambut sama. Tapi ibu terpaksa la bantu sikit, kena pegang kepala sekali sekala.. kena suruh dia fokus ke depan.. dan hasilnya.....
dpt hadiah air + kerepek.. 
 Lega betul bila dah siap potong, apak mmg suka ikha rambut panjang, tapi ibu agak lemas bila dia rambut panjang.
Paling susah, waktu pagi nak g taska, lepas dah mandi, rambut basah, rambut dia kusut. Dia mmg marah sangat bila ibu sikat, puas la nak mengikat poneytail tu... kekdg berkejar-kejar dalam rumah.. jadi makin lambat nak boleh ke siap...
Dah pendek ni.. kelegaan tahap maksima.. dah tak kusut.. dah tak yah ikat.. comel apa kan?
marissa.. 
Comel tak Cha? hahaha... comel sangat!


Ajar anak-anak lasak

Ninie mmg suka ajar anak lasak. Lasak bukan maksud suh memanjat ke.. pukul orang ke. Maksudnya, bagi je apa dia nak main. Contoh paling senang, "main pasir". Zex tak berapa suka, sbb dia ckp kotor.. alah apak tu.. dia dulu pun suka main pasir.. kan?kan? Kakak ipar ckp, rasa pelik, tetiba apak besar jadi pengajar, patutnya profesion yang sesuai, "NELAYAN!" hahaha.. apa taknya.. asyik duk menangguk ikan kat paya! 

Bila anak-anak, apak tak bagi plak ye. Padahal apak malas nak monitor kan.. kan? 
Bocor rahsia apak! pfffft!
pink selipar yusouf.. selipar kakak zaman dulu-dulu. rembat je
Petang-petang balik je rumah, kalau tak hujan, jangan harapla diaorg berdua ni nak masuk rumah terus. Mesti dah siap sedia meluru main pasir. Kekdg tu ngan berkaki ayam. Sabo je la. Terjerit-jerit la ibu ni memanggil suh pakai selipar. Mesti nyesal semua jiran, berjiran ngan Ninie.. heheh.. speaker paling kuat.. hahaha
kakak melihat hasil tuaian
Satu benda yang Ninie sangat ngeri bila diaorg berdua ni main kat luar ialah.. "kutip ulat". Ninie tak tahu la kenapa anak-anak Ninie ni tak ada langsung perasaan takut  ngan ulat. Yusouf dan Zulaikha, kalau nampak ulat, siap pijak, pastu kutip. Kakak tu suka kumpul ulat, penuh plastik.. ibu ni geli gelemen nak intai apa benda ada dlm plastik tu..
nampak tak ulat yang color hitam, bintik-bintik kuning.. Yusouf nak pijak 
Ulat ni mmg banyak kat umah Ninie, sampai kekdg tu dlm bilik air pun ada. Dia masuk ikut lubang air. Ulat ni mmg tak mengigit, tapi seriau rasa, mana tau dia jumpa ulat yg berbisa, dia buat mcm ulat ni kan... 
kakak main dengan kucing, adik sibuk lagik cari ulat
Satu benda yang paling pelik sekarang ni, kawasan rumah Ninie, makin banyak kucing. Bukan Ninie tak suka kucing, cumanya rasanya kucing-kucing ni ada tuan, tapi tuan dia tak bagi makan, jadinya dia dtg la bertandang ke rumah jiran-jiran. Kekdg masuk rumah, selongkar tong sampah, meja makan.. 
adik nak babab kucing..
Yusouf asalnya mmg takut dengan semua binatang besar. Kalau g taman teruntum, rusa pun dia takut. Dulu pun awal-awal tu dia takut jugak dengan kucing, tapi sbb dia tgk kakak dia sayang sangat dengan kucing, dia pun beranikan diri.. Masalahnya pulak, Yusouf bukan main dengan kucing, tapi dia selalu akan pukul kucing. Mmg kompem la kena marah dengan pencinta kucing.. si kakak tu. 

Anak-anak.. mmg keraktor berbeza, kekdg pening jugak ibu ni.. hehehe.. Janji kamu bahagia nak.. 


Zulaikha dan Yusouf suka main sama-sama. Gaduh pun sama-sama

Zulaikha ngan Yusouf mmg suka main bersama-sama. Tak gaduh ke??? kompem la gaduh... tapi apa la sangat gaduh budak-budak hingusan ni. Kejap je gaduhnya pastu baik balik. Nak pulak gaduh ngan Yusouf.. apa la dia faham kakak dia marah apa.. hehehe
suka main jongkang-jongkit  ngan adik
Selalunya kalau main, bila ada mainan yang kakak rasa dia punya, kekdg datang angin kedekut dia , mmg dia akan ambik balik kalau nampak adik dia main.Kekdg tu mainan tu bukan dia nak pun, tapi sbb dah dia anggap barang tu hak dia, dia mmg rampas dari adik. Agak susah jugak nak terangkan dia istilah "kena kongsi". Mmg kena selalu sebut, sbb nanti dengan orang lain pun dia akan mcm tu. Kedekut tu rasanya perkara biasa masa umur anak-anak mcm ni.
aksi-aksi yg perlukan perhatian ibu
Kalau pun Zulaikha dan Yusouf boleh main berdua, Ninie mmg tak berani tinggal dia berdua main tanpa pengawasan. Tapi tak ada la sampai 24jam kena tengok kan... Tapi mmg kena perhati. Walaupun dah letak elastik map ni , kekdg budak berdua ni suka buat aksi-aksi yang bahaya. Yusouf mmg suka memanjat. Pastu turun gelongsor tu ikut suka dia la. Kaki dulu ke.. kepala dulu.. mmg kena tgk. Zulaikha pulak kena tgk jugak, takut dia adik buat adik dia bahan mainan.. hahaha.. kekdg dia angkat je adik dia suka hati, dia ingat adik dia tu ringan?? 10kg tu...!
main masak-masak
Jenis mainan yang biasa diaorg main sama-sama.. main masak-masak. Yusouf mmg suka main masak-masak. Hahahaha.. agaknya pengaruh kakak tu kuat. Tapi kakak pulak, suka sangat ultraman, agaknya pengaruh dari cousin lelaki. Tapi tak pernah la Ninie ajar dia ke arah lelaki. Mmg selalu ingatkan dia, dia girl, adik boy. 

Lego pun diaorg suka main.. Ninie rasa antara mainan yang anak-anak Ninie paling suka. Tapi ibu tak berapa suka nak ngemas.. kekdg terpijak.. rasa geram nak buang je. Tapi bila memikir kan.. itula mainan yang dia paling suka dan paling berbaloi beli.... orang ckp.. kalau dia suka tu, dia sedang explor.. ibu terpaksala bersabo ... mmmm... terpaksa.. hehehe

Bila budak berdua ni dah besar mcm ni, rasa seronok sangat. Sbb diaorg mmg sangat rapat. Zulaikha mmg tak boleh langsung jauh dengan adik dia... adik pun sama. Membesarkan anak-anak mmg banyak dugaan.. betul kan org ckp, anak tu cermin kita.. 

linkwithin

Related Posts with Thumbnails