Pages

Tuesday, February 5, 2013

Zulaikha Nak Beli Teanesin

Balik kerja, masa tu dalam perjalanan balik ke rumah. Rumah mmg jauh, campur ngan jem petang-petang mmg agak lama la nak sampai rumah. Masa dalam kereta masa paling sesuai nak bersembang ngan Zulaikha.  

Ada satu petang tu, dia beria tunjuk sesuatu kat jari dia. Kecik sangat, ada la besar taik idung.. warna putih. Ninie pun pegang.. rupanya plastesin (tanah liat mainan tu... ). Dialog ngan Zulaikha:-

Ibu :" apa tu?"
Zulaikha: " ni ada orang bagi.. " sambil dia main benda se coet tu.. 
dia tampal-tampal pada cermin kereta... 
Zulaikha: "nah! ibu ambik sikit eh..." dah la besar taik idung.. dia bagi lagik sikit ...

Pastu dia ambik semula, tampal lagi kat gear kereta pulak. Sekali plastesin se coet tu jatuh.... terus dia nangis... Terpaksa pujuk... 
 Ibu: "ok ok.. nanti ibu beli lain plastesine tu.. "
Zulaikha: " Ibu beli teanesin ye.. ikha nak color strawberi, jom la ibu kita g beli..."
Ibu :"eh ... tak boleh.. sekarang ni ibu tak ada duit, kena ambik duit kat rumah.. ngan apak..."
Zulaikha: "Ikha tak nak la g ngan apak... apak buat ikha... ikha takut ngan apak" --- contoh dia auta, sbb nak suruh pergi segera ke kedai..

Ibu: "tapi ibu tak ada duit...."
Zulaikha: "Ikha ada duit, dalam bilik ikha... (dalam tabung dia...)" ---pandai sungguh cari channel nak beli ye.

Sampai je rumah, ajak masuk tak nak, sbb suruh ibu masuk rumah ambik je duit. Ibu dah pening nak mengelak ajak g kedai, lastnya.. tunjuk kat dia mainan kat luar rumah bersepah.. suruh dia ambik. Akhirnya dia lupa. Tak jadila g beli.. selamat ibu.. huhuhu
*gambar google
Sabtu baru ni, sbb dah promise ngan dia nak beli teanesin.. bawak dia g parkson, mmg dia ambik teanesin warna strawberi, satu je dia ambik RM4.90 satu. Pastu apak baik hati, offer dia yang dah siap paking 4botol. RM15 kot.. dia ckp ..."Ikha tak nak, Ikha nak satu je.. " huhuhu mmg best anak ibu.. Zex offer lagik byk kali.. dia tetap tak nak. Nak satu je.. Huhuhu...

Dia bawak balik umah mak Ninie, main ngan Hannan.. habis lantai umah mak dia ngan Hannan buat. Lastnya tinggal je teanesin tu kat Balok. Sampai harini dia tak mintak dah teanesin tu.. dah lupa kot. Jangan dia mintak nak lagik.. habis lantai ngan baju penuh teanesin.. risau adik kutip masuk teanesin dalam mulut je.. huhuhu. Sekian!

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails