Pages

Monday, November 19, 2012

Yusouf tak nak makan makanan pejal

Yusouf dah pun 6bulan sekarang ni. Kalau dah 6bulan mmg dah habis esklusif breastfeeding dan boleh perkenalkan dia ngan makanan pejal. Sebenarnya kan... Ninie dah tak dapat nak betul-betul eksklusif breastfeed Yusouf. Masa tu hampir-hampir dah 6bulan, tetiba susu merudum, nak kata merudum tak jugak, tapi Yusouf yang makin kuat susu. 

Selalu bekal g taska tak cukup, jadi Ninie terpaksa bekalkan ngan susu tepung. Ninie mmg frust sebab tak dapat nak continue sepenuhnya ngan susu ibu. Terpaksa jugak campur ngan susu tepung. Tapi Ninie pikir punya pikir, sampai naik stress. Lastnya malas dah nak pikir. Bukan tak cuba mkn product untuk tambahkan susu, dah macam-macam. Lastnya.... lantak laaa!!! (*masih susah hati sampai sekarang.. tak berapa nak redho Yusouf campur susu tepung awal sangat.... uuuuuwaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!)

Ninie mmg excited sangat nak bg Yusouf makan, sbb bila dia tgk orang makan, sampai meleleh air liur.Tapi... Bila kita suap kan dia, serapat-rapatnya dia akan ketap bibir dia. Ada satu hari tu, Ninie bangun awal, sbb nak siapkan bubur untuk Yusouf, Ninie beli beras merah, masak, blend. Sampai ngan Zex sekali kena tolong Ninie nak suapkan dia.. Sikit pun dia tak nak..... Aduiiiii sedih hati ibu ini... huhuhu

Pastu Ninie try lagik, buat kentang plak, pun dia ketap bibir. Walaupun dah masuk sikit dalam mulut dia, dia tetap tak nak.... Apa la tak kena Yusouf ni pun tak tahu la... Pastu Ninie beli plak nestum cerelec beras merah, suap kan dia. Pun sama... sekse.. nak makan pun sekse.. badan je besauuuu.. hahahah Susu mmg makin kuat la dia minum. Kekdg tu sejam sekali 4oz. 

Akhirnya, Ninie terpaksa akur ngan dia... mungkin dia belum bersedia ngan solid.. atau pun sebenarnya dia sangat fobia... Fobia ngan sringe ubat. Hari tu kan dia lama batuk, so hari-hari kena makan ubat, sampai hari ke4 dia dah kenal sringe, dia mmg awal-awal dah ketap bibir. Mmg kena 2orang pegang dia untuk paksa makan ubat.. dasyat betul anak bujang saya ni... 

Dan... usaha Ninie yang seterusnya, pekatkan susu dia, Ninie buat susu campur ngan nestum. Dia minum 4oz, jadi Ninie buat, 3sudu susu, 1 sudu nestum. Yesss! dia minum sampai habis... dan Ninie sangat perasan perubahan dia, dia akan membuang setiap hari ngan banyaknya sisa pepejal! Dia pun nampak lebih lama kenyang.. dan tido pun tidak la terganggung sangat bila dia dah kenyang.. kalau tak, tak sampai sejam tido.. dia dah bangun... Sangat berbeza dia ngan Zulaikha :-) si uncit ibu tu.. makan tak yah suruh, semua dia nganga je :-p




No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails