Pages

Tuesday, July 31, 2012

Rutin Harian Breastfeeding Bermula Kembali

Lama dah rasa tinggal BF ni. Last tahun lepas.. mcm la lama sgt.. hahah. Tahun lepas masa umur Zulaikha setahun 6bulan. Ninie mmg x bg langsung dah dia menyusu. Sbb x dtg period. Ninie nak sorg lg Baby, bila stop BF baru dtg period. 2 kali je period, terus pregnnat kan Yusouf :-)

Ninie ingatkan bila anak ke-2 ni susu senang nak keluar masa awal kelahiran. Hari pertama tu  mmg keluar, tapi x banyak.Puas susukan Yusouf tapi still sama je. Sampai Yusouf nangis sbb lapar x cukup susu. Akhirnya Ninie mengalah, bg dia susu formula. Lepas dah urut dan mandi air suam banyak kali, baru la susu keluar  ngan byk. Terus Ninie stop susu formula. Alhamdulillah sampai sekrg masih susukan Yusouf. 

Tapi anak ke-2 ni mmg lain.. Mungkin juga sbb Yusouf anak lelaki, kuat menyusu. Tapi Yusouf menyusu x kerap sgt. Cuma sekali menyusu kekdg sampai 4.0z. Tapi setakat ni x ada la masalah sgt. Sbb dah ada pengalaman yg lepas. Barang-barang utk BF pun seme guna yg Zulaikha. 

Ni bulan puasa, susu mmg sikit aje. Tapi.. masih cukup utk bekalkan untuk Yusouf di taska esoknya. Cuma bimbang juga la takut x cukup. Baru ni kawan Ninie suggest ambil shaklee. Dah beli pun ngan dia.. ! Dalam proses mencuba.. Hopefully byk la susu nanti. 

Ninie x byk sgt buat stok. Sbb anak dua org ni, rasa mcm bz je. Selalu skip  rutin mengepam kat umah. Kalau kat opis mmg ikut. Kekdg tu malas juga.. Tapi lawan perasaan malas tu. Bila fikir pasal anak, terus semangat balik :-) hik..

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails