Pages

Wednesday, April 25, 2012

Minggu ke-39: Masih Steady

Selasa, 24 April. Ni birthday Ninie. Hope jugak baby lahir birthday sama. Tapi tak.. Belum masa baby nak keluar agaknya. Hari birthday ni jugak, kena g jumpa doc Khaled. Doc scan, semua ok.. Alhamdulillah. Doc bg tahu kalau ikutkan scan, baby mungkin besar. Hampir-hampir 4kg. Seram jugak bila doc ckp baby besar. Tapi bak kata cousin Ninie, yg besar x semestinya susah nak bersalin nanti, kekdg yg kecik lg susah. Sebab kelahiran kan berbeza-beza. Berdoa je la, semoga Allah permudahkan.

Friday, April 13, 2012

Lambatnya minggu depan

Terasa lambat plak 19 April ni. Dah tak sabar nak bercuti. Keje opis dah 98% siap. Lega sikit rasa. Cuma bimbang masa bercuti, huru-hara opis. Tapi tawakal je la kan. Takkan kita nak fikir lagi hal opis bila dah dalam keadaan mcm ni. Biar org yang tanggung keje la fikir kan. 

Tanda-tanda nak bersalin, mmg tak nampak lagi. Selalu org jumpa Ninie mesti ckp mcm ni "mcm twin je... ehh perut dah nampak turun ...." mmm kalau sekali je ckp, boleh terima lagik, kalau dah org yang sama je duk tegur, rasa geram jugak. Banyak kali dah explain, sorg je dalam perut ni ha. Rasanya, masa ngandungkan Zulaikha lg besar dari ni. Ntah la, org mmg suka ckp, tp x tau perasaan kita... Cakap ikut sedap je kan.. 

Perut dah turun??? Perut saya mmg mcm ni la.. selalunya bila dah turun, mmg x lama lg nak bersalin. Tapi seingat Ninie la, masa Zulaikha pun mcm-mcm spekulasi org buat. X lama dah tu nak bersalin.. tp at the end, Zulaikh lahir lambat, overdue 3hari. Apa-apa pun Ninie berserah kepada Yang Maha Esa, semoga dipermudahkan bersalin nanti. Baby sihat dan sempurna. Kalau ikut hati, harini jugak nak bersalin.. huhuhu

Tuesday, April 10, 2012

Minggu 37: Scan cepat seminggu

Isnin appointment dengan doc Khaled. Patutnya minggu ni 37minggu, tapi scan dah  minggu 38. Pastu sejak Jumat lepas, baby mcm kurg aktif. So, doc suruh buat CTG. Tgk report CTG, alhamdulillah semuanya ok. Baby aktif, cuma Ninie je kot bimbang sgt.. Berat Ninie naik sekilo. Berat baby naik  100grm. So baby berat jangkaan dalam 2.8kg. Berat normal doc kata.. X sabar dah nak bersalin ni.. Semoga dipermudahkan la bersalin nanti ni.. Amin..

Nursing Pillow


Masa Zulaikha dulu Ninie x ada pun nak beli  nursing pillow ni. Guna bantal biasa je. Bila tgk org guna, mcm best je. Nursing pillow ni guna masa breastfeed. Kita letak kat pinggang, pastu baby kita letak atas bantal ni. Mmg selesa. Satu lg boleh guna utk letak baby.

Ninie beli kat Manjaku Baby Centre. RM79.90. Dulu ada niat, nak jait sendiri, tapi malas menjelma, jadi beli aje la.

Bawak balik rumah, saje nak testing letak kat pinggang. Saje letak Zulaikha, mana nak muat, perut ibu kan mcm bukit dah.. Bila tanya Zulaikha, ni bantal siapa? dia mesti jwp "adik nyeee =adik punya"..

Malam tadi dia suh ibu buat susu, pastu dia tarik nursing pillow ni, rupanya ..... ini dia...
Nampak selesa sgt dia tido.. tido sendiri je.. Mioommm pun bawak tido sekali.
Macam dah jadi bantal dia je.. :-)


Jalan-jalan hari Ahad

Ahad sambung jalan-jalan.. g East Coast Mall je..
Mula-mula duk dlm stroller, sbb tgk dia mcm mengantuk, tapi bila lepas suh jalan sendiri, mcm lipas kudung.. 
Ajak mkn aiskrim Baskin ni, mahalnya la kan.. dua scoop RM10. X ada arah la, nak rasa. Zulaikha x suka sgt.. Ibu ngan apak la yang mengabiskan.. 

Jalan-jalan hari sabtu

Dah lama x bawak Zulaikha jalan-jalan. Minggu-minggu sebelum ni mmg balik pekan atau balok je. Apak keje sabtu Ahad. Minggu lepas apak x keje, boleh la bawak Zulaikha jalan-jalan. Suka kemain dia. Nampak sgt mcm x pernah keluar dari rumah.. ish ish ish..
Sebb ibu kesian kat apak, so apak x yah masak tengah hari, kita makan kat Mcdonald TC.
Sama je patern dua beranak ni kan.. 
Pas makan, kita excerise. Zulaikha nampak happy sgt masa lepas dia berjalan-jalan. Kebetulan ramai budak-budak main buih sabun. Suka betul dia.. pastu dia ckp "ibu, nak belommmm".. ikutkan ibu, beli aje, tp apak x bg, apak ckp, nnti ikha buat tumpah... kesian kat anak ibu..... 

Tengah jalan-jalan, bau semacam je, rupanya dia telah membuat pelaburan. Apak mmg give up la, terus nak balik umah, tapi ibu tabahkan hati. g Mcdonald, setelkan Zulaikha, w'pun tandas tu muat-muat badan ibu je nak masuk. Bukan apa, baru je sampai x kan nak balik kan, Zulaikha x puas lg jalan-jalan. Nampak sgt muka dia happy g jalan-jalan...
Dah puas jalan kat TC, bawak plak g taman teruntum. Rasa boleh beranak ibu, duk naik  turun bukit. Lupa nak snap gambar masa dia tgk burung ostrich, dia siap tunjuk balik mcm mana ostrich tu buat hangguk-hangguk kepala. Semlm kat dlm keter dia paksanya ibu hangguk-hangguk mcm ostrich... heheh
Kul6, ibu ajak balik, sbb x solat asar lagik. Tapi dia mengamuk x mau balik. Nak main lg kat taman teruntum. Masuk kereta, merajuk, duk kat bawah, kat atas lantai tempat letak kaki.. Tapi x aci, siap alas kepala ngan bantal, merajuk apa g tu..
Puas nak pujuk, at last, apak ckp, kita nak g minum air sejuk... terus dia bangun.. Berhenti kat Mustafa cendol, jalan telok sisek, minum cendol ngan ABC.
tu dia, menikmati cendol. Dia ckp, minum ayurr=sayur. Sebb cendol tu color hijau mcm sayur..
Lepas minum nak balik rumah, mengamuk juga, sbb kat situ banyak ikan dalam kolam, dia tak puas tgk. Mcm biasala dia, merajuk, sib baik dlm kereta ada cococruch, bila tunjuk, terus x jadi ngajuk.. hehehhe

Thursday, April 5, 2012

Tak sabar nak bercuti

Sesi luahan rasa. Jarang Ninie nak citer hal-hal keje ni. Tapi kan rasa tertekan sgt lately ni. Dah tahu Ninie nak bercuti panjang nanti, masa ni la keje dtg menimbum. Kengkawan opis yg memahami semua ckp, "alah.. tinggal je keje tu.." Tapi Ninie x begitu. Tanggungjawap keje tu. Kerja kan rezeki. Cuma rasa stress la, sbb Ninie dah nak bersalin. kekdg tu x faham ngan orang atasan ni, kenapa masih nak bebankan kita dengan tugas-tugas ni sedangkan dah tahu siapa yang akan tanggung tugas kita masa dlm tempoh berpantang nanti. Kalau bg Ninie keje sekrg ni pun, sama jugak, org yg tanggung tugas kena buat jugak akhirnya. Tapi Ninie hope sgt, yg tanggung tugas tu x mengecewakan semua org... 

19 April ni, Ninie start cuti, harapnya dah x ada stress ni. Minggu ni dah mula terasa kaki membengkak. Bangun pagi, nak pijak lantai, dah mula rasa sakit. Tido pun, setiap sejam asyik terjaga je... Kan best kalau dpt cuti sebulan awal :p

Tuesday, April 3, 2012

Ucapan selamat malam

Sebelum tido Zulaikha buat ucapan ni:-
  • Sayang miommmm..
  • Sayang rabbit...
  • Sayang Pooh...
  • Sayang kie moss =mickey mouse
  • Sayang adik (yg ni x tahu tuju ke siapa..)
  • Sayang Apak...
Ibu tunggu dia sebut lagik.. dia ulang semula sayang tu.. tetiba
  • Sayang ibu.... 
Terus ibu terharu... Rasa nak mengalir air mata.. Ibu pun sayang ikha.. :-))

Monday, April 2, 2012

Minggu 36: Nak cuti awal

Mulai minggu 35, mmg kena balik duk umah mak. Sabtu Ahad, Zex keje sampai petang. X leh la duk umah. Buatnya sakit tetiba, ada Zulaikha je. Takut huru hara je keadaaan nanti. Zulaikha pulak, kalau balik umah  tok kat Balok mmg suka sgt la. Sana ramai orang layan dia, pastu yg penting, ada sepupu dia, Zufar Hannan ngan Marissa. Dia ada kawan nak main. Kalau balik rumah tok Pekan, mmg dia x nak, Sampai separuh jalan, dia kenal je jalan tu balik Pekan, mmg sakan mengamuk dalam kereta.  Sbb sana, tiap kali balik, dia je yg ada nyer. Jarang la ada sepupu dia yg lain. Agaknya dia bosan..

Semalam nak balik semula ke IS, dia mengamuk dalam kereta, sbb x nak balik. Seronok sgt la dapat main ngan Hannan.. Mak Ninie suka je kalau tinggal dia, Ibu yg x sanggup nak pisah ngan dia. Pujuk-pujuk, akhirnya diam jugak. Dah sampai IS baru dia berckp, baru la mencari Apak.. huhuhu 

Pagi  ni  nak g keje, rasa x daya, harini ninie ubah fikiran, nak ambik cuti 14hari awal. X larat sungguh nak g keje. Nak kemas-kemas seme barang nak hantar umah mak. Lama duk umah mak nanti.. 

Anak Apak

Sejak ibu x daya membawa perut ni, Zulaikha mmg Zex yang urus. Makan mandi semua Zex. Pantang apak ilang, dah tanya mana apak.. Makan pun kongsi ngan apak.. Duduk atas riba apak muat la nak makan sama kan.. Kalau riba ibu, penuh ngan perut ibu je..



linkwithin

Related Posts with Thumbnails