Pages

Wednesday, January 25, 2012

Zulaikha Alah Limau Mandrin

*gambar oleh google
Musim Tahun Baru Cina ni mmg banyak limau mandrin ni kan. Kalau x beli pun. Mmg org yg bagi. Zulaikha mmg suka makan buah. Dia panggil buah.. "Wa wah..". Sejak dia makan buah ni Ninie perasan kulit dia jadi merah-merah. Mula-mulanya buat x kisah, sbb ingatkan dia kena gigit nyamuk.Zex plak ingat dia alah telur or ayam. Selama ni makan  x ada apa plak.  Khamis lepas kebetulan, kawan Ninie buat tahlil sempena masuk rumah baru. Mmg dia hidang byk buah mandrin ni. Zulaikha x henti-henti makan sementara selesai org bertahlil dah solat isyak. Nak "wa wah.. nak wa wah.." Banyak sgt dia makan.. ada la kat 5biji.

Hari Jumaat tu nampak merah lg kulit dia. Masa mandi, bila gosok badan dia, rasa kulit dia menggerutu. Ingatkan sbb musim panas, dia berpeluh. Ruam panas la kot.. Petang tu, dia main kat luar rumah, jiran sebelah bagi dia 2biji limau mandrin. Suka sgt la dia. Habis dia makan...

Esok paginya, dia bangun tido, Ninie tgk lain mcm aje muka Zulaikha ni. Mata dia bengkak.. muka dia mcm kena demam campak... Zex ckp, kena g klinik ni sbb satu lagi, dia jalan hencot-hencot. Kaki dia sakit. Masa ambik dia dari taska, kuku kaki dia berdarah. X tahu la kena apa. Cikgu pun x tahu dia kena apa. Kuku dia jadi bernanah.. Risau jugak tgk Zulaikha mcm tu, terus g KSH. 

Doc Siti bgtahu, Zulaikha ni alah ngan buah mandrin. Sbb buah ni byk sgt bahan kimia. Yerla nak bg tahan lama, mmg dia taruk bahan kimia. So dia kena ambk ubat utk ilangkan alahan dia.

Sepanjang cuti, mmg kesian dekat anakda ni. Tiap kali dia makan apa-apa pun dia akan rasa gatal. Masa gatal mmg dia nangis, suruh garu. Banyak kali dia buang air besar. Ada sekali tu, mmg Ninie ngan zex x perasan, mmg merah abis la peha dia. Menangis-nangis masa basuh. Ngan badan lg gatal. Kesian sgt Zulaikha, tapi dia jenis x kuat merengek... itu yg bagusnya anakda ni.

Hari ke 5 dia dah ok,gatal-gatal dah x ada. Kulit dia makin sembuh.. Kulit dia jadi menggelupas kat seluruh badan. Jadi kering. Tapi dah beransur baik.. Alhamdulillah. Ibu ngan Bapak pun kena pantang sama, x leh makan buah limau ni.. :-) hehehe yg mana org bagi kat umah, kena buang aje la.. demi kebaikan anak kan.. 

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails