Pages

Thursday, July 14, 2011

Latih anak makan sendiri

Zulaikha sekrg dah mula nak makan sendiri. Suka tgk dia makan sendiri. Mmg berterabur .. tapi dia mmg improve bab-bab makan ni.. yerla mmg dia kuat makan.. heheh. Makan pakai tgn boleh.. makan pakai sudu pun boleh.. cuma bila pegang sudu.. kena tlg dia betulkan cara pegang sudu. Tips yg boleh dishare (pengalaman ngan anak sendiri):-

  • pastikan makanan benar² sejuk.Nanti kesian kat anak.. duk nganga je tunggu ibu  tiup.. mulala dia mengamuk lambat sgt msk mulut dia.. 
  • jgn guna sudu besi - sbb sudu besi tajam, mudah terkena gusi dia. lagi satu, bila makanan panas, sudu besi lg panas, w'pun makan dlm sudu dah sejuk.. (kesian nanti mulut anak melecur)
  • guna sudu plastik yg kecik- w'pun anak dah besar mcm zulaikha ni, ninie still guna sudu kecik, sbb senang nak masuk mulut dia. Kalau dia suap sendiri pun, makanan senang nak suap ke mulut dia.
  • kalau kita yg suap, suap sikit-sikit. Jgn suap sampai penuh mulut anak. Nanti dia x dpt rasa texture makanan. Nanti lg dia x mau makan. Psl ibu ni mcm paksa je.. kan.. 
  • Bila nak perkenalkan makanan baru, bagi dia rasa byk kali makanan baru.. baru kita tau dia suka ke x.
  • selain dari itu.. ibu kena kreatif.. 
Ninie x ada masalah sgt ngan Zulaikha, psl dia mmg suka makan.. kekdg dia yg tarik tgn ajak g dapur.. "Nak acik.. nak acik".. heheh nasi kena lembut. Kalau keras sikit, mmg dia x suka. Sikit aje dia makan. Seronok tgk dia makan. Yg x seronok nak kena kemas.. berterabur .. ish ish ish.. 

2 comments:

  1. na stakat ni xmampu lg nk bg mika mkn sdiri
    sbb malas nk kemas, ekekekke :p

    ReplyDelete
  2. tu laa kan .. bukan senang nak kemas.. kekdg akak pun malas.. suh bapak ikha yg kemas.. heheh

    ReplyDelete

linkwithin

Related Posts with Thumbnails