Pages

Tuesday, March 1, 2011

Ulser kerana pisang

*gambar oleh pakcik google
Minggu ni mmg sekse nak makan. Ulser penuh dalam mulut. dari bibir sampai ke tekak.. Bukan pasal cuaca panas atau kurang minum air.. Tapi pisang?????.. mmm mesti seme pelik apsal pisang kan.. Famili belah mak ninie, kebanyakkannya semua allergic ngan buah pisang ni. Terutamanya pisang emas. Ada yg makan sampai kudis bibir.. Ninie selalu teruk jugak kena.. Penah sekali tu makan kerepek pisang salai.. (yg color coklat) bengkak bibir atas bawah.. Huhuhu padan muka...! saper suruh makan.

Kebanyakkan famili belah mak Ninie mmg x leh langsung makan pisang. Mesti jadi ulser dalam mulut. mmm ninie selalu teringin nak makan pisang. Kekdg tu bantai je makan.. yg jadi sampai teruk ni sbb makan pisang goreng dua hari berturut-turut.. Ni zex dah marah suh g klinik cek.. sbb byk sgt. Tapi biasa laa ninie.. malas betul nak g jumpa doc. Semlm kumur ngan air garam.. huhuhu sekse.. Paling sekse bila nak makan. kena je makanan.. uuuuuuuuuu Tuhan je tahu betapa pedihnya.. mengalir air mata den ...

Famili Ninie mmg pelik jugak, apsal kami ni x leh makan pisang.. cousin Ninie, pakcik .. makcik.. kebanyakkan mmg x leh makan.. tadi .. Ninie google².. jumpa pasal Oral Allergy Syndrome(OAS). x sure ini yg di alami kan.. tapi mcm ye je.. yg nak highlight lagik satu, kat para bawah ni:-
What are the Associations Between Foods and Pollens?
The following fruit-pollen associations have been shown in people with OAS. People with allergy to these pollens often experience symptoms of OAS if the fresh fruit or vegetable is eaten:
  • Ragweed (weed): melons (watermelon, cantaloupe, honeydew), bananas, cucumbers and zucchini.
  • Birch (tree): potatoes, carrots, cherries, celery, apples, pears, plums, peaches, parsnip, kiwi, hazelnuts and apricots.
  • Mugwort (weed): celery, carrots, various spices.
  • Grasses: tomatoes, potatoes, peaches.
Pasal watermelon & honeydew tuh.. ninie mmg x leh makan watermelon.. symptom yg sama... ninie paling takut ngan watermelon.. sbbnya lagik cepat jadi ulser kalau makan. Kekdg tu seketul ke ninie makan.. dah jadi ulser..

mmm.. Nak makan pun.. kena hati² laa kan.. Jgn memudaratkan diri.. Langkah paling baik.. jgn laa makan apa yg x leh makan kan.. Kalau sakit.. saper yg susah??? padan muka sendiri la kan.. heheheh.. sekian info sihat kita pada harini.. ~ :-)

4 comments:

  1. keturunan xleh makan pisang kot..
    tapi selalu dengar sbb keturunan xleh makan ikan je...ni 1st time dengar pisang

    ReplyDelete
  2. anie: itulaa.. ramai pelik bila dgr kami ni seme alah ngan pisang.. agaknya kena sumpah ngan raja pisang.. heheheh

    ReplyDelete
  3. tu la dulu suke lontor batu ke kera kt komtur...tu la balasannya tu...hehehe...tkde close up bibir angelina joyah ke?..

    ReplyDelete
  4. muzzo: hahaha.. mana boleh tunjuk.. nanti ramai terpikat kan.. apa kaitan aku ngan komtur???? huhuhu tu x dek kaitan tuh..

    ReplyDelete

linkwithin

Related Posts with Thumbnails