Pages

Wednesday, October 13, 2010

ikha allergic ubat

Lepas dia x ilang batuk, Ninie bawak dia g KSH. alhamdulillah batuk dia beransur hilang... Tapi Ninie mmg x perasan kat telinga dia sampai laa taska tel ninie bg tahu dlm telinga Zulaikha ada nanah.. Ninie pun x la risau, sbb doc dah ckp.. sbb selsema dia.. entry dulu ninie ada citer.. 

Pagi hari Jumaat tu tetiba dia demam.. bg ubat demam.. hilang demam dia.. Sabtu tu ptg tu, makin byk plak telinga dia keluar nanah.. kiri kanan keluar.. yg ni mmg sgt bimbang.. sbb makin teruk.. kalau dulu.. bila bg ubat selsema dia akan kering..  

Ahad.. lepas hantar mak & abah kat airport.. g haji.. terus g klinik yaw. tutup plak dah.. dia tulis kat pintu.. sampai 13hb okt.. tutup.. amboi doktor pun g hantar org g haji ke...

nak g KSH.. sabtu ahad.. klinik tutup.. pilihan ke-3.. Klinik Ng.. first time pegi.. Jumpa doc.. so doc ckp sama.. jangkitan telinga tengah.. dia bg antibotik.. tp kan antibiotik ni lain plak dari KSH ngan dr yaw.. selalunya suh simpan peti ais.. ni plak x bg simpan dlm peti ais.. dpt ubat titik.. ngan ubat keringkan nanah..

Isnin g taska.. cikgu taska tel.. badan dia naik bintik2 merah plak.. ninie terus g taska tgk dia.. mmg dah start naik kat belakang badan dia.. ni mesti allergic ubat.. antibiotik laa agaknya.. terus tel zex.. bwk dia g KSH..

zex detail tanya kat doc CT... doc ct suruh teruskan makan ubat antibiotic dr Ng.. tanya jugak dia.. sbb ubat ke dia jd g tu.. dia ckp.. mungkin.. tp.. yg pastinya.. bila dia selsema.. x leh keluar ikut idung.. dia akan keluar melalui telinga.. dlm tempoh nak keluar.. dia akan penuh dlm telinga.. tu yg dia demam.. ada jangkitan kuman.. bila gegendang telinga dah pecah.. selsema dia dah keluar.. demam dia makin redha...

zex x puas hati... dia tanya lagik... bukan sbb antibiotik tu ke? dia ckp.. mungkin.. tp x semestinya.. dia ckp.. tgk anak awk dia makin aktifkan.. seblum bg antibiotik.. dia demam dan diam je kan.. lepas ambik.. dia makin ilang demam.. dan dia makin aktif.. maknanya.. anak awk makin pulih laa.. lega kejap!

zex tanya lagik.. dah tu naper naik bintik2 merah tu.. doc pun jwp ngan sabarnya.. agaknya dlm hati.. byk songeh plak bapak ikha ni.. ahahah.. kemungkinan jangkitan kuman dlm telinga tu laa.. selg ada kuman.. selg tu naik bintik merah.. doc bg ubat sapu ilangkan bintik merah.. ngan nappy rash sekali..

semlm bintik dia makin byk.. bapak dia dah laa g KL.. tinggal ngan ibu je.. risau nyer.. x terhingga.. rasa badan dia x ada demam pun,.. cuma bintik merah tu dah penuh satu badan dia.. ninie ni serba salah.. nak bwk g jumpa doc ke.. nak teruskan makan antibiotik tuh.. nekad.. & tawakal.. bg lg antibiotik tuh.. ni dah hari ke4.. esok last bg dia antibiotik tuh..

ptg td byk keje betul.. ambik dia dr taska lambat skit.. tp cikgu dia dah sms.. dia dah makin ok.. ambik ptg td.. tgk bintik yg kat badan dah beransur ilang.. alhamdulillah.. semoga anak ibu cepat sembuh! amin...!

Note: doc suggest ambik vaksin..  ntah apa nama dia.. ninie x ingat.. x silap.. yug belakang dia ada bunyi kokus kokus tu.. dah tanya detail kat doc.. insyaAllah ambik.. utk pencegahan..

2 comments:

  1. yg skali suntik tu rm 250 kan...memang bagus tp adoiyaaa...4 kali suntik?? rm1000... ina rasa yg marissa kena bintik2 merah lepas makan antibiotik tu...entah2 sama cam zulaikha..lepas tak makan..ok jerk surut bintik merah tu..ty mak..tp mak ckp campak..tp mcm tak logik plak..sbb 2 hari jerk..mak ckp ade jugak g2...wallahua'lam...

    ReplyDelete
  2. ye ek???? mahai!!!!!!!! saper nak bayo ni?????

    tulaa seme ckp campak.. tp x dek plak demam.. wallahua'lam.. harap2 sembuh sepenuhnya..

    ReplyDelete

linkwithin

Related Posts with Thumbnails