Pages

Thursday, October 28, 2010

ibu jadi mangsa dia..

Malam tadi.. lepas bg ubat.. dia tido.. ingat kan tido terus. Rupanya bleh segar plak. Bangun semula kul10mlm. Sibuk nak main.. X nak main sendiri.. kena teman dia main.. Duk praktis nak meniarap.. risau jugak terhumban ke depan.. haritu dah kena sekali.. selak menangis. 

Bangun main.. asyik nak gigit aje kejenyer. Ibu laa jadi mangsa.. konon nak cium sayang pipi ibu.. Langsung dia gigitnya pipi ibu.. Lepas pipi.. dia gigit plak peha ibu.. kalau dapt je sampai goyang² kepala.. punyala dia geram. Kalau bagi lengan ke jari ke.. mmg berbekas laa lengan kita ngan gigi 2 batang dia tuh.. agaknya nak tumbuh gigi atas plak. sbb tu asyik menggigit jer. Bila zex ada sekali.. dia x nak plak gigit zex. Ni apa kes ibu kena jadi mangsa dia ni.. ish anak ibu ni..

Wednesday, October 27, 2010

kegembiraan berganda

Bulan ni mmg sekse skit.. Tetiba HP rosak.. HP tu ninie dah pakai lama.. since 2006. Sony Ericson.. Agaknya sbb selalu sgt jatuh.. Kali pertama nak rosak.. dia bunyi bising bila org call. mmg bising amat.. sampai sesaper call.. mesti letak balik phone.. hehehe... pas tu dia jatuh.. terus elok.. terus rasa gembira sbb x yah beli HP baru.. tapi kan.. kejap je.. terjatuh lg HP tu.. .. bila org call je.. org tu x dgr dah apa Ninie ckp.. mmmm sedih...

Pastu Zex ckp.. x aper.. nanti dia bli kan HP baru.. mana ada pitis.. dia ckp.. hutang dulu.. dengan en.visanikreditcardy.... huhuhu seronok x terhingga... masa tu dah seronok sgt dah.. Balik keje terus Zex ajak g bli.. taraaa......! ni dia.. C3.. Nokia.. x reti ngat guna lagik.. terkial²... ni kira hadiah sbb lahir kan Zulaikha.. :-)) syok kan jadi ibu..
Masa kat opis.. teringin rasa nak mkn cheese cake.. ni gara² suka menengok blog ni ha.. klik sini. Terliur tuh.. Janji² ngan tuan punya blog.. Sabtu dia bleh dtg Ktn .. hantar.. Ok laa tu.. Sabtu da x lama.. selang bbrp jam.. dia contact balik.. "kalau hari ni nak x?"... hahahah apa lg... terus je setuju.. Sedap amat kek tuh.. ada lg dlm peti ais.. pengsan nak habis sehari kan.. Zex pun suka mkn.. sedap zex ckp.. mcm secret recepi..
ni la rupa kek tuh.. sedap sungguh... x nyempat² masuk peti dah mkn dulu.. huhuhu.... seronok.. dpt mkn cheese cake.. dpt HP baru.. :-)) tapi seronok lgik.. bila tgk muka Zulaikha.. :-)

Tuesday, October 26, 2010

Bila dah kenal org..

Cuti hujung minggu pjg skit minggu ni.. dari hari Jumaat sampai Isnin.. Jumaat tu EL.. sbb Ninie sakit kepala. Kurang tido agaknya. Isnin plak cuti harijadi Sultan Pahang.. Lama laa Zulaikha ngan ibu.. Bawak balik dia ke Pekan.. Jumpa sepupu² dia... sekrg ni dah kenal org.. x nak langsung ngan org lain.. nak ngan ibu je.. Kalau dia tgh main.. ibu buat lintas hormat.. terus nangis... nak suh ibu ambik dia.. apa laa anak ibu ni.... budak² mmg g tu kot.. bukan semua.. sesetengah je. Sepupu dia Amie, duk taska jugakk.. x ada plak dia kisah saper nak ambik dia.. steady aje..  Zulaikha ni sayang ibu lebih kot.. :-)) 

Tadi cikgu dia telefon.. "kak, ni ha.. Nine (panggilan manja kat taska..) nak ckp ngan akak" uiks.. kecik² lagik dah pandai suh cikgu telefon ibu ke... 

Dengar laa suara dia " uuuu iiiii aaaa... " dan sewaktu dengannya.. ntah apa² laa dia cakap.. Cikgu ckp lagik "Nine ni kak meragam... dia nangis..x  nak duk taska... dia nak suh ibu dtg sini jap tgk dia".. hehehe

Sib baik taska belakang ni aje... "ok laa.. jap lagik ibu dtg yer"... huhuhu anak coyang...

wajah gembira ibu datang...


video
mmmm.. HP plak problem.. rakam video ni.. suara x ada... 
Goyang² tu.. dia tengah mengatib.. lailahaillallah.. :-))
pas tu.. nangis.. suh ibu dukung dah...

Friday, October 22, 2010

Rindu kat Mak & Abah

Rindu x terkata kat mak ngan abah... x tahu nak ckp mcm mana.. rindunyer.. baru ni mak telefon.. alhamdulillah semuanya sihat.. Abah kuat semangat.. walaupun jln pakai tongkat. mak citer poksin & pakjang setia menjaga abah sepanjang kat sana.. Alhamdulillah... yg lg best.. mak & geng pompuan dah siap2 shoping.. bli baju jubah untuk anak menantu.. siap dah pos ke malaysia.. baju utk raya haji ni.. huhuhu.. terharu nyer..
gambar ni ada org tag makjang tadi.. ninie pun request add friend kat FB. sedara mara mak yg g umrah.. terjumpa diaorg kat sana.. kuasa Allah kan.. walaupun x g sekali.. tp Allah temukan mereka kat sana.. Hebat sungguh dalam Jutaan umat manusia kat sana.. akhirnya bertemu juga diaorg tuh.. Mak nampaknya sihat.. Tak sabar nak tunggu Mak Abah & Mak Pak sedara semua balik.. Kami semua mendoakan yg terbaik utk mereka.. Amin..

Thursday, October 21, 2010

Hadiah menang contest breastfeeding dari Baiboo

Entry dulu.. ninie ada citer yg ninie masuk contest Baiboo servis.. Kena tulis essay pasal breastfeeding experience.. yg x disangka menang.. dia x pos pun.. kena g ambik sendiri.. mulanya nak suh cousin ambik kan.. last nya g ambik sendiri sbb kebetulan g putrajaya..

G ambik kat Desa Sri Hartamas.. Sib baik driver tu tahu nak cari.. tp penat laa meng google jln dari Putrajaya nak sampai Hartamas tuh.. Call org Baiboo.. Awek yg angkat.. Ninie kan x brp pandai omputih.. dah duk mesia.. ckp melayu le..

    Ninie " Hello, saya ni yg menang contest.. nak dtg ambik hadiah.. tp sy x  tahu jln nak g Hartamas.. Saya dari putrajaya" (.............sikit pun x bg peluang kat awek tu nak ckp..  irene x silap nama dia.. )

   Irene " Can u speak English.. i can not understand Malay"...........

Suara dia nak kata China bukan.. Indian kot.. tp dlm hati yg jahat ni ada berkata2.. "org malaysia ni ngada2 plak x reti ckp melayu.. nama je org Malaysia"

Setelah berhempas pulas.. akhirnya jumpala Baiboo ofis ni.. Masuk je.. Ninie disambut oleh seorg pompuan yg sgt cun melecun.................. agak2 nya... bangsa apa?????????? india? cina? melayu?
*
*
*
*
*
*

hahahaha.... omputih rupanya.. padanlaaa x pandai cakap Melayu.. opis tu cuma cawangan Malaysia.. Kemain lg salam ngan minah tu.. dan sepantas kilat ambik hadiah ni.. Chit Chat kejap je.. tergeliat lidah.. heheheh.. ninie tulis essay bahasa Melayu.. saper laa yg review tu kan..

Dapat produk dermatologi.. jenama Eucerin.. Alhamdulillah... sgt suka dpt hadiah...

Tapi ada skit  menyesal.. sbb hati jahat td laa... suka2 je kan teka... pastu nyesal laa x ambik gambar ngan dia.. nak eksen skit... heheheh.. bukti pergi Baiboo opis.. hahaha.. Moral of the story???? Lu pk laa sendiri..

nak bg apa kat birthday boy ni...

Syahmi iman.. cousin Zulaikha blah Bapak dia.. Very hensome.. tapi budak baik teramat.. sampai di luar kawalan semua org.. ahahah.. Dia suka sgt ngan Zulaikha.. heheh..  Tak tahu laa naper.. kalau jumpa Zulaikha siap kiss.. so sweet ensome boy ni..

Semlm dia genap 2thn.. 20 okt. 2010. Teringat masa hari pertama dilahirkan.. Ninie ada kat Melaka masa tu.. bila tahu je Shila bersalin .. terus ajak myprend yati balik ikut KL.. x jd balik ikut Tangkak.. Singgah Hospital serdang... Nak tgk jugak budak comei ni... sgt comei.. sampai rasa  nak  gigit jer.. 

mmmm.. x tahu laa nak bg Amie hadiah apa.. Byk hari dah pk.. nak bg baju... Shila baru balik dari Jerman.. dah sekarung baju dia bli kat Amie.. Nak bg mainan.. dah penuh umah ngan mainan... dah tu nak bg apa lg ni.. mmm kasih sayang je la kan.. For Amie Iman.. Makteh Love U so Much.. As much As i Love Zulaikha.. Nanti jadi anak yg soleh yer...  mmm x puas ati laa x bg apa.. nak bg apa ek?????? advise me please... ketandusan idea.. 

Pasang kuda²!

Zulaikha makin kerap cuba untuk merangkak.. mmg kelakar sgt.. pasang kuda²! pastu, asyik masuk gear gostan jer.. ke depan ke  belakang.. tp lutut dia x reti lagi angkat... Ninie mmg biar aje.. sbb nak tgk dia nak cuba setakat mana..

Semlm.. dah semakin pandai.. lutut dah bleh nak melangkah ke depan.. tetiba.................................. uwaaaaaaaaa... nangis.... muka tersembam ke lantai... tersedu² nangis... sakit yer.. kesian anak ibu.. nak belajar mmg g tu... bila dah nangis.. x nak bapak laa.. suh ibu dukung laa dia.. terpaksala ibu dukung pujuk dia.... harap dia x serik.... ninie target... dia mesti bleh merangkak dlm bulan ni.. huuhuhu.. siap ada terget.. anak pun kena ada KPI tau... hahahah

Tuesday, October 19, 2010

Ibu & Bapak lambat g keje

Harini lambat keluar g keje... ni gara² anak kesayangan sorg ni.. selalunya dia x bgn awal... tetiba kul6.30 pagi, ibu sibuk² kemas barang nak masuk keter.. bapak nak bgn mandi.. dia pun sibuk jugak bangun.. aduiilaa... kalau dia bgn, pastu main sendiri x aper.. ni.. x.. sama naik dia mengacau ibu buat keje..

Ibu terpaksa seblah dukung dia.. seblah buat keje.. mmg bleh naik segala musle kat lengan ibu ni.. nak suh bapak dia pegang.. bapak pun nak siap² mandi g keje.. Baju ibu x jemur lagik.. last² kul 7.30pg baru laa kami keluar g keje. Jalan dah la jem.. U turn yg biasa guna tu.. tutup plak.. kena guna U turn yg depan skit lgik.. lagiklaa jem nyer.. 

Bapak apa lagik.. memecut mcm formula one laa.. sib baik kancil.. bleh cilok².. punya la zex cilok tadi.. sampai minah keter viva hon byk kali.. nasib laa labu.. ahaha .. 

Ninie buat²  releks.. padahal debor jugak.. bukan debor sampai lambat.. debor zex duk cilok² tula.. ninie confirm sampai sblum kul8. Sbb zex hantar kami dulu.. pastu baru dia g keje.. Kesian bapak..mcm formula one segala dah ...nak campai cepat... alhamdulillah.. selamat sampai..

~cepat jalan~ garu tapak kaki


Kejap je masa berlalu.. dah 8Bulan umur Zulaikha.. Bila org jumpa dia je, mesti tanya.. Zulaikha dah pandai apa? hehehe.. pandai apa yer.. progress dia mcm biasa je.. ikut jadual.. duduk x brp pandai lagik.. kena pegang.. Merangkak.. pun x pandai lagik.. dia cuma pandai maju ke depan.. mcm askar meniarap jer.. laju kemain.. kalau kat umah ni.. bersih laa lantai dia sapu ngan baju dia..

Baru ni g umah kakak ipar.. rindu nak jumpa anak sedara.. syahmi@abg.mie. Budak-budak mmg pandai mendengki.. pantang zulaikha main mainan dia je.. abis semua dia ambik.. x bg main.. huhuhuhu.. terpinga2 zulaikha bila amie rebut barang dari dia.. adatlaa budak2.. kalau zulaikha x ambik.. dia x nak pun main.. mmg kelakar tgk budak2 dengki ni.. kekdg saje je usik.. bg tambah2 dengki dia.. dengki ke ... kedekut????? ahahahah samalaa tuh..

Kak atie ckp.. amie boleh jalan masa umur 10bulan.. uishh cepat betul dia dah jln.. nak kata badan kecik.. x jugak.. badan boleh tahan berat... dia ckp lg.. petua dia... selalu laa garu kaki baby.. anak kak.. semua kak buat g tu.. mmg cepat jalan...  betul ke teori ni????????? boleh cuba ni... sbb cuba x kena bayor.. heheheh

Zulaikha mmg geli sgt bila kita garu tapak kaki dia.. menggelekek dia suka.. heheh .. tahan geli yer anak ibu.. nanti anak ibu cepat jalan.. ahahahaha.. ibu dah berangan ni .. anak ibu dah bleh jln.. alahhhh comelnya... (....perasan sendiri anak comel.... :-P)


Thursday, October 14, 2010

pg ni dah beransur baik

Ni gambar semlm.. silap.. gambar kemarin.. masa hari selasa... penuh muka dia bintik² merah.. tp x bengkak.. amboi.. posing sakan ek.. mentang² nak hantar gambar ni kat bapak semlm.. sempat lagik masuk reben dlm mulut tuh.. 
ni bhgn leher dia.. kalau tgk.. ala.. campak.. tp badan dia x demam pun.... x ada plak dia garu² gatal..

 gambar pagi ni.. masa park depan taska.. tido lg anak ibu ini.. ngan anak kambing kesayangan dia.. heheh muka dia dah x ada bintik² merah.. harini last kena ambik antibiotik tuh.. Hopefully anak ibu sihat sepenuhnya.. Amin!

Wednesday, October 13, 2010

vaksinasi anak-anak kita

Pasal kokus kokus yg x tahu nama penuh td tu laa.. ninie terus meng goggle.. nak tahu psl vaksin.. ye jugakkan.. tetiap bulan g hantar anak cucuk.. cucuk apa pun x tahu.. ehehehe.. main ikut je klinik suruh.. tqs shila.. di sbb kan shila menyatakan hasrat tidak tahu apa jenis vaksin itu,.... maka.. k.ninie memula pencarian utk dikongsi bersama..

goggle punya google... jumpa website ni.(klik sini). very interesting & detail.. cewah omputih plak.. ahahah psl td cari x jumpa.. term dia dlm bahasa inggeris..

yg ninie x tahu nak sebut tadi tu yg vaksin ke 9.. optional..

Vaksinasi

Vaksinasi juga dikenali sebagai imunisasi. Ianya diberi untuk menghalang penyakit berjangkit yang berbahaya seperti batuk kering, Hepatitis B dan polio. Vaksin membantu tubuh untuk menghasilkan antibodi dengan itu tubuh akan berupaya untuk melawan penyakit sekiranya terdedah kepada jangkitan.

Untuk memastikan anak anda sihat anda mestilah memastikan mereka mendapat imunisasi yang lengkap. Bayi yang mendapat imunisasi yang lengkap akan mempuyai antibodi dalam tubuh dan yang akan melindungi mereka dari penyakit tertentu. Sekiranya mereka tidak dilindungi dan terdedah kepada sumber jangkitan, mereka akan jatuh sakit atau mengalami komplikasi yang boleh membawa kematian.

Walaubagaimanapun, vaksin adalah lebih efektif jika diberi pada masa yang sesuai. Jadual imunisasi di bawah menyenaraikan cadangan umur dan jenis vaksin buntuk anak anda.
Vaksinasi membantu melindungi bayi anda dari jangkitan tertentu. Apakah jangkitan-jangkitan tersebut?

1. Vaksin BCG
2. Vaksin Hepatitis B
3. Vaksin 3 Serangkai (DTP)
4. Vaksin Polio
5. Vaksin Hib
6. Vaksin MMR
7. Vaksin Cacar
8. Vaksin Hepatitis A
9. Vaksin Pneumococcal (pilihan)
10. Vaksin Rotavirus (pilihan)
1. Vaksin BCG (Bacillus Calmette-Guerin)
•Melindungi dari tuberculosis (TB), yang disebabkan oleh Mycobacterium tuberculosis
•Tuberculosis - menjangkiti paru-paru,kelenjar,tulang dan otak - boleh menyebabkan tuberculosis meningitis (pembengkakan pada selaput otak bayi).
•Tanda kemerah-merahan si tempat suntikan 3 hingga 5 hari selepas imunisasi
•Selepas 2 hingga 3 minggu benjol akan muncul
•Dos kedua untuk memperkuatkan antibodi diberi pada umur 12 tahun.
2. Vaksin Hepatitis B
•Menghalang dari jangkitan Hepatitis B
•Virus Hepatitis B (HBV) menyebabkan masalah hati yang serius dan boleh menyebabkan kematian contohnya kegagalan fungsi hati dan kanser hati.
3. Vaksin tiga serangkai (DTP)
•Melindungi daripada difteria (D), tetanus (T) dan pertussis (P).
•(i) Diftera
-Bakteria Corynebacterium diphtheriae biasanya menyerang tekak, mulut dan hidung.
- Boleh menyebabkan pernafasan terhenti
- Boleh menyebabkan pneumonia, kegagalan fungsi hati dan lumpuh.
(ii) Tetanus (kancing gigi)
- Tetanospasmin (toxin yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium tetani ) menyebabkan kekejangan otot.
- Menyebabkan otot pernafasan mengalami kekejanagan dan boleh membawa maut.
- Wanita mengandung diberi suntikan imunisasi untuk tetanus sewaktu kandungan berusia 7 bulan. Ini akan meningkatkan antibodi terhadap tetanus dalam tubuh bayi yang bakal lahir maka, ia dapat mencegah dari dijangkiti tetanus.
(iii) Pertussis
- Juga dikenali sebagai batuk kokol.
- Bakteria Bordetella pertussis menyebabkan paru-paru tersumbat oleh mukus yang dihasilkannya.
- Boleh membawa kepada bronkitis dan pneumonia.
4. Vaksin Polio
•Melindungi daripada poliomyelitis.
•Poliomyelitis - poliovirus menyebabkan radang otak dan boleh menyebabkan maut - boleh menyebabkan kaki dan dada lumpuh menyebabkan proses berjalan dan bernafas menjadi sukar.
5. Vaksin Hib
•Melindungi daripada bakteria Haemophillus influenza jenis b (Hib).
•Hib menyebabkan meningitis (keradangan pada selaput yang menyaluti otak) dan menyebabkan kerosakan otak.
•Selepas imunisasi bayi akan mengalami demam selama sehari.
6. Vaksin MMR
•Melindungi daripada demam campak, beguk, dan rubela.
•(i) Demam campak
- Paramyxovirus menyebabkan demam panas, batuk dan ruam.
- Boleh menyebabkan jangkitan di telinga, pneumonia, meningitis, hilang keupayaan mendengar, kerosakan otak dan kematian.
(ii) Beguk
- Paramyxovirus kelenjar air liur dibawah rahang membengkak menyebabkan penghidap berasa sakit, demam dan sakit kepala.
- Juga boleh menyebabkan meningitis atau hilang keupayaan mendengar.
- Boleh menyerang ovari bagi perempuan dan testis bagi lelaki seterusnya mengakibatkan azoospermia (tiada sperma) dan kemandulan.
(iii) Rubela
- Juga dikenali sebagai demam campak German.
- Virus rubella menyebabkan demam, ruam dan pembengkakan kelenjar di bawah rahang.
•Bayi mungkin akan mengalami demam selepas disuntik dengan vaksin MMR .
7. Vaksin cacar (varicella)
•Melindungi daripada jangkitan virus varicella zoster.
•Demam cacar - the Varicella zoster virus menyebabkan ruam gatal dan demam - boleh menjadi teruk sehingga membahayakan nyawa bayi.
•Bayi anda mungkin akan mengalami demam dan beberapa vesikel mungkin muncul selepas vaksinasi.
8. Vaksin Hepatitis A
•Melindungi daripada jangkitan Hepatitis A.
•Hepatitis A - Virus Hepatitis A boleh menyebabkan penyakit kuning (kulit dan mata berwarna kekuningan) - juga menyebabkan sakit perut teruk dan cirit-birit dan boleh menyebabkan kerosakan hati yang teruk.
•Menghalang jangkitan hepatitis daripada makanan yang tidak bersih.
9. Vaksin Pneumococcal (pilihan)
•Melindungi daripada jangkitan pneumococcal.
•Mengandungi ekstrak 7 spesies streptococcus pneumoniae yang paling biasa ditemui.
•Melindungi daripada strain yang kedua paling kerap menyebabkan meningitis, pneumonia, bacterimia (kahadiran bakteria dalam darah untuk sementara) dan otitis (radang di bahagian tengah telinga).
•Dos yang diberikan berbeza mengikut umur.
10. Vaksin Rotavirus (pilihan)
•Melindungi daripada gastroenteritis (radang pada dinding perut dan usus) yang berpunca daripada rotavirus.
•Gastroenteritis - menyebabkan cirit-birit, demam dan muntah-muntah - Punca utama cirit-birit dikalangan kanak-kanak berusia 5 tahun ke bawah. Ia merebak dengan mudah sekiranya termakan makanan yang dicemari najis orang yang telah dijangkiti.
•2 dos vaksin oral diberi sekurang-kurangnya selang 4 minggu dari dos pertama.
•Dos pertanma seboleh-bolehnya diberi sewaktu berusia 6 minggu dan dos kedua ketika berusia 16 minggu. Kedua-dua dos mesti diberi sebelum bayi mencecah 24 minggu.
•Bayi anda mungkin akan mengalami sedikit demam atau muntah dalam tempoh 7 hari selepas imunisasi.

ikha allergic ubat

Lepas dia x ilang batuk, Ninie bawak dia g KSH. alhamdulillah batuk dia beransur hilang... Tapi Ninie mmg x perasan kat telinga dia sampai laa taska tel ninie bg tahu dlm telinga Zulaikha ada nanah.. Ninie pun x la risau, sbb doc dah ckp.. sbb selsema dia.. entry dulu ninie ada citer.. 

Pagi hari Jumaat tu tetiba dia demam.. bg ubat demam.. hilang demam dia.. Sabtu tu ptg tu, makin byk plak telinga dia keluar nanah.. kiri kanan keluar.. yg ni mmg sgt bimbang.. sbb makin teruk.. kalau dulu.. bila bg ubat selsema dia akan kering..  

Ahad.. lepas hantar mak & abah kat airport.. g haji.. terus g klinik yaw. tutup plak dah.. dia tulis kat pintu.. sampai 13hb okt.. tutup.. amboi doktor pun g hantar org g haji ke...

nak g KSH.. sabtu ahad.. klinik tutup.. pilihan ke-3.. Klinik Ng.. first time pegi.. Jumpa doc.. so doc ckp sama.. jangkitan telinga tengah.. dia bg antibotik.. tp kan antibiotik ni lain plak dari KSH ngan dr yaw.. selalunya suh simpan peti ais.. ni plak x bg simpan dlm peti ais.. dpt ubat titik.. ngan ubat keringkan nanah..

Isnin g taska.. cikgu taska tel.. badan dia naik bintik2 merah plak.. ninie terus g taska tgk dia.. mmg dah start naik kat belakang badan dia.. ni mesti allergic ubat.. antibiotik laa agaknya.. terus tel zex.. bwk dia g KSH..

zex detail tanya kat doc CT... doc ct suruh teruskan makan ubat antibiotic dr Ng.. tanya jugak dia.. sbb ubat ke dia jd g tu.. dia ckp.. mungkin.. tp.. yg pastinya.. bila dia selsema.. x leh keluar ikut idung.. dia akan keluar melalui telinga.. dlm tempoh nak keluar.. dia akan penuh dlm telinga.. tu yg dia demam.. ada jangkitan kuman.. bila gegendang telinga dah pecah.. selsema dia dah keluar.. demam dia makin redha...

zex x puas hati... dia tanya lagik... bukan sbb antibiotik tu ke? dia ckp.. mungkin.. tp x semestinya.. dia ckp.. tgk anak awk dia makin aktifkan.. seblum bg antibiotik.. dia demam dan diam je kan.. lepas ambik.. dia makin ilang demam.. dan dia makin aktif.. maknanya.. anak awk makin pulih laa.. lega kejap!

zex tanya lagik.. dah tu naper naik bintik2 merah tu.. doc pun jwp ngan sabarnya.. agaknya dlm hati.. byk songeh plak bapak ikha ni.. ahahah.. kemungkinan jangkitan kuman dlm telinga tu laa.. selg ada kuman.. selg tu naik bintik merah.. doc bg ubat sapu ilangkan bintik merah.. ngan nappy rash sekali..

semlm bintik dia makin byk.. bapak dia dah laa g KL.. tinggal ngan ibu je.. risau nyer.. x terhingga.. rasa badan dia x ada demam pun,.. cuma bintik merah tu dah penuh satu badan dia.. ninie ni serba salah.. nak bwk g jumpa doc ke.. nak teruskan makan antibiotik tuh.. nekad.. & tawakal.. bg lg antibiotik tuh.. ni dah hari ke4.. esok last bg dia antibiotik tuh..

ptg td byk keje betul.. ambik dia dr taska lambat skit.. tp cikgu dia dah sms.. dia dah makin ok.. ambik ptg td.. tgk bintik yg kat badan dah beransur ilang.. alhamdulillah.. semoga anak ibu cepat sembuh! amin...!

Note: doc suggest ambik vaksin..  ntah apa nama dia.. ninie x ingat.. x silap.. yug belakang dia ada bunyi kokus kokus tu.. dah tanya detail kat doc.. insyaAllah ambik.. utk pencegahan..

Friday, October 8, 2010

maafkan ibu kalau ibu malas yer...

ni pam susu kul12thari td.. lewat ibu pam susu harini.. selalunya pukul 8pagi ibu dah pam susu. tapi harini ibu sibuk betul.. kekdg ibu dtg jugak sekali sekala perasaan malas.. Malas tu.. dugaan paling besar dalam kamus penyusuan ibu.. anak ibu jgn marah ibu  yer.. bukan bukan sengaja.. kekdg tu ibu penat sgt.. Masa ibu berehat mmg x cukup.. Semlm je ibu tido lewat.. sbb ibu ada keje nak buat.. Ibu kena siapkan keje rumah.. kena siapkan blog shop ibu lagik.. 

anak ibu kena tido awl laa yer.. kesian kat ibu.. kalau anak ibu tido awal.. ibu pun boleh buat semua keje cepat skit.. ibu tahu.. anak ibu boleh tido sendiri.. tp.. ibu x nak.. ibu suka tido kan anak ibu.. ibu nak pastikan anak ibu kenal ibu.. kenal bau ibu.. ibu x nak anak ibu sendirian.. tp maafkan ibu.. kalau kekdg ibu terleka buat kerja.. terpaksa anak ibu main sorg².. maaf kan ibu yer..

ibu akan cuba.. cuba buang perasaan malas yg datang tu.. ibu akan pastikan anak ibu tetap dapat susu dari ibu sampai anak ibu umur 2 tahun.. demi kasih sayang ibu yg x terhingga .. ibu akan cuba kuatkan semangat ibu hadapi dugaan-dugaan ni.. terima kasih Zulaikha.. kerana jadi penyeri ibu dan bapak.. Kehadiran yg paling indah dalam hidup kami.. 

Monday, October 4, 2010

Main sama²..

Jumaat baru ni, sepupu ninie buat jamuan raya.. Sampai umah sepupu je.. dah ada org ambik Zulaikha.. Syok laa ibu makan.. tp dlm hati sikit bimbang.. mana laa anak ibu ni.. mata tu duk jeling² kat Zulaikha.. asyik bertukar tangan aja.. sepupu ninie ramai.. maka ramai laa duk pasing².. Zulaikha plak.. x kisah saper pun ambik dia.. janji org tu berdiri.. jgn duduk yer... hehehhe 

Dah nak balik... cari lg Zulaikha.. ingatkan ngan Atok dia.. rupanya.. Tok Anjang dah songlap bawak balik.. dia hantar SMS.. huhuhu.. risau gak.. dah mlm.. Zulaikha x tido lg.. takut dia nangis je.. Sampai umah mak je.. Terus g umah Tok Anjang dia.... padan laa baik sgt diam... mmmm .. lupa dah kat ibu....
Seronok sgt main ngan Cha.. Cha ada mainan baru.. duk dlm ball-pitt.. Bukan bleh duduk betul lg tu.. amboi.. hairband pun lekat lg kat kepala tuh..
Cha ni kejenye nak menonyoh kepala ikha je.. hehehe.. ikha diam je.. tp .. pantang nampak puting yg tergantung kat leher Cha.. sibuk nak ambik.. padahal dia mana isap puting nyer.. hairband dah hilang laa... Cha berkenan ... 
Yeyeyeye.. dah dpt hairband ikha.. Dari td duk aim nak ambik.. Mama letak kat kepala dia.. x sampai seminit.. dah buang... hehehe.. amboi bersandar.. mcm org besar jer.. 


Tok bagi basikal..

Minggu ni dapat lagik mainan.. penuh dah rumah rasanya ngan mainan.. belum besar sgt lagik.. tp mcm² dah mainan dia.. Ninie jarang beli.. yg suka sgt beli utk zulaikha.. tok ngan bapak dia.. heheh.. suka jugak tg.. tgk free... wwweeeeee...
ni sepupu zulaikha.. marissa .. panggilan manja.. CHA.. ahaha... kontot dah nama dia.. dah umur 11 bulan.. asalnya Cha laa  bli basikal.. umah plak depan umah tok.. dok eksen menayang basikal baru dia.. tok terus nak bli utk Zulaikha.. ibu tadah tangan.. Amin.. hehehe.. padahal.. Zulaikha.. duduk pun x pandai lagik.. Tok tel bg tahu basikal dah bli.. sonok ibu... hahahah
Tu dia basikal Zulaikha.. kemain lagik dia.. mcm pandai sgt je duduk.. siap dapat percuma hairband lagik tuh.. Tok suka sgt tgk cucu dia pakai comei² gini.. mmmm ada kata gaya anak mat salleh laa.. cina korea la.. pasal rambut sejemput tu laa.. tp dia x suka betul rambut tu kena  telinga dia.. mesti dia buang hairband... ibu selg bleh halang tgn dia buang.. ibu tahan.. pasal nak pastikan org puji anak ibu comei.. ahahah ..

pepg hari kat umah tok.. ngan Cha.. mama ngan ibu laa jd mangsa.. kena tolak budak berdua ni kulur kilir.. g umah Tokki Bon plak.. nak g tgk burung.. sib baik ada pemegang kat belakang... senang skit nak tolak.. suka sgt dia.. siap goyang² kaki.. happy sgt laa tu..

Zufar Hannan.. plak.. takut gila naik basikal.. dia x nak... "akut.... akut... " apalaa x macho betul abg hannan ni.. sib baik laa Tok ckp.. kalau x.. kena beli 2 biji basikal.. kopak atok dia.. huhu~

linkwithin

Related Posts with Thumbnails