Pages

Monday, September 27, 2010

Taska ke.. Rumah Pengasuh??

persoalan biasa bagi ibu² kan.. kalau tgk kat tv baru² ni.. mcm² kes ada kan.. Risau kita dibuatnyer.. Ni.. pendapat Ninie yer.. bukan pendapat org lain.. Taska ke.. rumah pengasuh.. ada Pro & COnts dia la kan.. Terpulang kepada  diri masing²..

Ninie masih ingat.. masa masih mengandungkan Zulaikha.. setiap hari kepala ni duk pk.. taska ke.. pengasuh ke... mmm.. kalau nak senang.. sendiri jaga.. hehehe.. tp.. mana bleh x keje.. kos kehidupan tinggi sekrg ni.. Mula²nya nak hantar rumah pengasuh.. tp.. masalah besar Ninie.. area umah ninie duduk tu baru je lg.. Ninie mmg x kenal sesiapa pun kat situ.. Pengasuh ni.. better laa kita kenal.. x kenal sgt² pun.. at least ada kengkwn or sedara mara kita yg kenal sgt.. bukan apa.. kita tahu skit latar belakang & cara dia asuh anak.. 

PENGASUH
  • bagusnya rumah pengasuh... kalau dia mmg jaga anak kita sorg jer.. sbb dia akan tumpu kat anak kita sorg jer.. tp ada jugak pengasuh yg cekap.. 3org anak sekali dia jaga pun ok lagik.. 
  • bagusnya lagik.... berkaitan penyakit la. kalau duk umah pengasuh ni.. anak kita kurg terdedah ngan penyakit berjangkit.. mcm demam, batuk or selsema.. bukan x kena langsung sakit.. tp kurg laa.. 
  • bagusnya lagik.. dia jaga anak kita mcm anak sendiri.. kalau yg penyayang kat kanak² laa.. 
  • bagusnya lagik.. masa kita nak ambik anak balik keje.. x laa terkejar² ikut masa.. x kan plak pengasuh nak cas kita kalau terlamat sejam kan.. cuma dia  tarik muka masam je kot..
  • bagusnya lagik... kurang kot kes anak jatuh ke apa ke.. sbb dia jaga betul².. 
  • yg x bagus.... kalau dia jaga anak kita sorg jer.. anak kita x ada kawan laa.. lepas tu dia mula la makin nakal.. ( ni testimoni anak sedara ninie... heheh). ada jugak yg x nakal.. ni kebarangkalian aje..
  • yg x bagus... makin takut ngan org.. yerlaa.. x berkawan...
  • yg x bagus... susah nak hantar taska nanti.. sebb x biasa ngan suasana taska... 
  • yg x bagus.. kalau kerja mcm ninie ni.. keje pejabat.. buatnya pengasuh nak balik kg laa.. bercuti laa.. ngan kita sekali kena cuti.. cuti dah laa x byk..
  • yg x bagus... kalau diaorg nak keluar g bli brg ke apa ke.. ngan anak kita sekali dia bawak.. risiko.. risiko..
  • kalau ada lagik.... tambah sendiri ek..
TASKA
  • yg x bagus... terdedah kepada risiko anak kita x diambil perhatian.. mcm kat tv tuh.. kes anak jatuh laa.. tercekik susu laa.. sampai mengundang maut....... nauzubillah..
  • yg x bagus... terdedah kepada penyakit berjangkit.. baru baik demam.. batuk plak.. dah baik.. selsema pulak.. 
  • yg bagus.. anak berkawan... lepas tu dah x takut nak g taska plak..
  • yg bagus.. senang nak hantar .. kita cuti pun bleh hantar.. heheheh
  • yg bagus.. kecik² dah belajar.. baca doa laa.. salam laa.. dan seangkatan dengannya.. 
  • mmm.. takut nak senarai banyak² laa.. 
kesimpulan.. ish mcm berat sebelah je kan.. dari perbualan ngan kawan² ramai yg prefer hantar bb diaorg yg masih umur bawah 7bulan ke umah pengasuh.. sbb taska ni bahaya skit laa.. sbb bb besar pun ada.. cari taska yg berdaftar.. dan kenali taska anda.. huhuhu~

Ninie....??? ninie hantar taska jer.. terpaksa.. cari rumah pengasuh susah.. nak bg mak jaga.. mak pun x larat.. umah mak.. ngan umah ninie pun jauh.. jd hantar je taska.. kebetulan belakang opis ninie ni jer.. park & drop.. heheh lgpun taska ni 24jam.. sbb sini ramai staf nurse yg hantar.. diaorg keje shif.. Ninie tawakkal kepada Allah jer.. kalau nak jadi apa².. kat umah kita pun jadi.. cuma kena selalu berbaik² ngan org taska.. kena selalu tanya psl anak kita.. setakat hari ni alhamdulillah.. zulaikha happy duk taska tuh.. kalau hantar dia.. pepg.. dia nampak je cikgu.. terus je depa tangan.. suka laa tu cikgu dia.. tapi paling penting.. taska ninie hantar zulaikha ni.. dia sokong BREASTFEEDING..  jd ninie x yah susah² nak explain mcm mana nak handle susu ibu.. penting taska menyokong susu ibu.. kalau x.. susah nak hantar anak kita... ada dia bg anak kita minum susu formula plak.. 

lgpun ninie ni kan keje opis.. susah laa kalau pengasuh asyik cuti.. taska zulaikha ni.. alhamdulillah x berkira sgt psl ambik lambat.. x penah lg dia cas.. lega laa skit kan.. cuma.. bab sakit laa.. zulaikha selalu kena demam.. selsema ngan batuk.. terpaksa laa.. Ninie cuma berdoa.. semoga segala sakit yg dia hadapi tu.. boleh jd kan badan dia imune ngan sakit akan datang... Amin!.. boleh ke g tu???
*
*
*
ni kes lupa.. mmm kalau nak hantar taska ke.. umah pengasuh ke.. pastikan jarak tu x berapa jauh.. kalau drive sendiri laa.. sbb atas pengalaman sendiri.. berdua je ngan zulaikha.. taska tu kat opis.. nak boleh sampai ke taska.. Ya Allah.. mcm² dugaan ada.. zulaikha duk x diam.. menangis la... nak susu laa.. nak tido laa.. mcm² laa.. mmg seram sejuk laa bawak keter ngan dia kat seblah.. kalau jarak tu dekat ngan umah kita.. x lama laa dia duk dlm keter ngan kita.. sekian.. harap maklum.. ! ahaks!

4 comments:

  1. betul apa yg puan listkan tu..pernah anta adib kt pengasuh yg x anak ..adib jd anak dia smpai le ni...tapi nadirah lain..sejak dia sakit pengasuh x jaga ,,,takut..hnya tska azid jadi penyelamat dan sesuai dan terima utk jaga dia masa tu..apa2 pun kita yang merancang dan Allah SWT yang menentukan......

    ReplyDelete
  2. tu laa kak za.. setakat ni taska ni mmg ok.. skit² tu biasalaa kan.. kita keje.. mmg sesuai hantar taska je.. kekdg sabtu pun kena keje.. rumah pengasuh x nak dah jaga hari sabtu.. taska ni x kisah sgt..

    ReplyDelete
  3. as salam
    kat mana ye taska 24jam ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.. kat jln mat kilau. taska al azid.

      Delete

linkwithin

Related Posts with Thumbnails