Pages

Wednesday, August 4, 2010

Candida Infections ~ Tak suka susu botol

Hari isnin baru ni, ambik Zulaikha kat taska, cikgu dia ckp, Zulaikha x nak minum susu dalam botol. Bekalkan dia 5 botol.. Dia cuma minum 2botol je. Cikgu tunjuk dalam mulut dia ada putih².. mcm baru nak jadi ulser. Ninie ingatkan ulser. sbb tu dia x nak susu.. sakit mulut la kot. Semlm ambik kat taska, makin byk pulak.. Risau jugak kot kena sakit kuku tgn mulut tuh.. cek jari dia..x ada pun.. lega sekejap.. Balik umah bg dia directfeed.. dia nak plak..x nampak mcm sakit mulut..

Last² bawak g Klinik Pakar Yaw.. Pakar Kanak².. kat jln beserah.. seblah  ngan twin baby.. nak g KSH.. memlm x bukak.. 


Klinik ni mmg ramai giler org.. kena dtg awal.. ni dtg kul 7.30pm pun dapat no yg ke 8. Ramai betul budak yg demam. Seme tgk Zulaikha.. tanya.. demam ke?.. Ninie ckp.. x laa.. Dia ulser (ngan confidentnya!).. yerlaa musim ni.. dia panas dlm kot.. ada laa sorg ibu yg jwp g tuh..

Tunggu turn sampai, naik lenguh pinggang ibu dukung anak ibu ni. Timbang kat klinik yaw ni, berat dia dah 7.3kg. mmmm beratnya kan.. Zulaikha bukan jenis duk diam atas dukung.. pusing sana sini.. terpaksa laa dukung sambil jln².. tgk aquarium laa.. main mainan laa.. klinik ni mm tadika.. budak² mmg suka..


Semua dia nak pegang... ish ish ish.. Akhirnya dpt laa jumpa dokter yaw. Doc ckp, ni bukan ulser.. tapi candida infection.. Apa tu??? kalau org tua² dia panggil.. kulat susu. Baby x rasa sakit. Cuma dia rasa x selesa. Kulat ni jahat doktor ckp, dia x akan hilang kalau x bubuh ubat.. dia akan makin menebal dalam mulut baby.. sbb tu dia x nak susu botol tuh.. dia rasa ada benda ganggu dlm mulut dia..

Mcm mana bleh dpt kulat/fungsus ni????
Mungkin dari pelbagai cara, paling senang:-
  • sbb directfeed, mayb puting ibu x bersih, atau kena infections, bila baby isap.. dia akan pindahkan ke dlm mulut baby.
  • melalui jari baby. baby pegang benda² kotor.. dia masukkan dlm mulut
  • melalui puting botol susu yg x bersih.
Ni ada skit dari internet ninie cari, source dia klik sini.

Symptoms of Yeast Infection
Candida infection in the babies mouth shows as a white to yellow coating or spots on the tongue, inside the cheeks or on the gums. This coating can not be easily wiped off and gentle scraping will cause the area to bleed. Babies with severe oral thrush may find sucking painful and refuse to feed or drool excessively.
In the nappy area, the yeast infection appears as a dark red rash that has an almost shiny appearance. Usually the rash appears in the folds or creases of skin.
Doktor bagi ubat, lepas dia minum susu.. sapu dalam mulut dia.. 4kali sehari. Doktor pesan.. TANGAN MESTI BERSIH!

Ibu pun kena hati² laa ni. kena rajin tukar nursing pad. Setiap kali nak directfeed, kena basuh dulu puting susu.. Sian anak bu..!

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails