Pages

Saturday, July 31, 2010

Jimat botol susu & ruang

Ni tulis entry psl susuibu plak.. heheh lama x tulis kan.. untuk dikongsi bersama semua..

Sejarah susuibu Ninie, semua susu ninie simpan dalam botol. Tapi sbb susu Ninie byk.. Ninie x larat nak bli botol.. paling x larat.. nak cuci botol.. byk betul.. sampai rak pinggan untuk keringkan pinggan.. dah jadi tempat rasmi keringkan botol susu... Lagipun pakai botol.. makan ruang skit bila nak simpan.. So, Ninie pun bli laa liner.. perkataan paling mudah.. plastik.. mcm bungkus santan kelapa plak.. hehehe.. Murah skit.. RM24++ mcm tu laa.. untuk 100bags.. x sampai 24sen laa satu. Cuma ada keje tambahan laa skit. Nak kena ikat ngan gelang getah bila nak bungkus.. lepas tu kalau nak guna semula susu beku, nak kena tuang balik dlm botol susu. Tapi sbb nak jimat ruang & botol susu.. mmg eloklaa guna liner mcm ni. alah biasa.. tegal biasa.. betul ek peribahasa ni.. bantai je laa kak oiiii...

Ninie bli jenis ni.. bli kat Twin baby jalan beserah. Dia duk dlm kotak. Mcm plastik bag kat pasaraya tu.. bila kita nak guna.. kena tarik.. bagi dia bercerai.. bercerai??... betul la kot ayat ni.. heheh..

Lepas dah bercerai satu.. mmm bercerai.. ahhh lantak laa ayat.. asal paham.. lepas dah bercerai mcm gambar atas ni.. letak pada mulut botol susu ..

Lepas tu.. ngan sepantas kilat.. tungging dia mcm ni.. tungging ke tunggang.. mmm.. heheh .. faham kan??.. takut tumpah.. kena sepantas kilat ye tuang tu..

lepas tu ikat plastik susu tu ngan gelang getah. Tanggalkan tarikh pada botol susu ni. Ingat yer.. jgn simpan susu beku dlm amount yg byk sgt.. ninie paling byk 5oz. Sbb kalau byk sgt.. rugi. Kalau kita cairkan tapi x abis minum.. rugi laa kan. Sbb susu lepas dicairkan.. kena minum dlm tempoh 24jam jer. Seelok-eloknya, simpan susu tu dalam mengikut jumlah setiap sekali penyusuan anak kita. contoh, anak kita setiap kali minum susu, 3oz je.. so simpan susu beku dlm jumlah 3oz jugak..

Lepas dah tanggal lebel pada botol tadi.. tampal je pada beg plastik ni. Nanti bila kita nak guna. pastu cairkan, dan letak dalam botol semula, ambik semula label ni.. tampal pada botol semula.. tu yg elok guna maskin tape. Boleh di tampal ke sana ke mari.. hehehe.. mcm santan kelapa beku plak rupa dia.. jgn silap ambik nanti sudah laa.. hehehehe

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts with Thumbnails